01. Proč je nutné digitalizovat? Je možné digitalizaci odložit? Tisk Email
Napsal uživatel UNIE DIGITÁLNÍCH KIN   

Digitalizovat vybavení kina je nutnost, pokud chcete kino zachovat. Proces digitalizace postihl kinematografii daleko rychleji, než například TV vysílání. Proces je celosvětový a časově náročný, ale blíží se ke svému konci. Situace na území ČR je velmi akutní. Multiplexové sály zdigitalizovaly již všechny a ze 450 jednosálových kin se to ke konci listopadu 2011 povedlo necelé stovce z nich. Některá kina a města to pravděpodobně nezvládnou a bohužel budou muset svoje sály zavřít. Především proto, že nebudou mít co hrát. Tlak mezinárodní distribuce

je obrovský a situace je natolik vážná, že první kvartál roku 2012 je posledním, kdy bude možné ještě sehnat několik málo nových titulů z filmové nabídky ještě na 35mm médiu. Jinak řečeno, analogová tma pro kina již nastala a dojezd 35mm kopii končí na konci příštího kvartálu. Po tomto datu budou nové filmy dostupné pouze na digitálních masterech. S tím se nedá nic dělat, to je světový vývoj, který došel i k nám. Když si uvědomíte, že kina se programují většinou s 2 měsíčním předstihem a zpracovat podklady pro Radu města (RM).potažmo pro zastupitele (ZM) zabere také nějaký čas, vypsat výběrové řízení na dodavatele; podepsat smlouvu, technologii nainstalovat a zprovoznit také nelze do druhého dne, dá se reálně konstatovat, že už je 15 minut po dvanácté.

Distributoři už nemají žádný ekonomický důvod proč investovat do výroby 35mm kopií, protože hlavní tvůrci jejich přijmů jsou již plně digitalizáni. Multiplexy a kina ve většcíh městech mají proces digitalizace za sebou nebo jej právě dokončují. Výroba 35mm kopii pro opozdilce už nemá oprávněný ekonomický důvod a aby se filmoví distributoři sami nedostali do finančních potíží, nebudou výrobu kopií zastaralé filmové technologie financovat.

Analogová tma je o to krutější, že přišla daleko dříve, než bylo očekáváno a nikdo v distribuční síti nebude brát ohledy na provozovatele, kteří zaspali dobu a nevybavili se technologií na digitální projekce včas. Kdo chce hrát filmy pro veřejnost a nabízet české a zahraniční filmy v premiérových termínech, musí mít v kině nainstalovánu digitální technologii. Jiná varianta není. Týká se to především mezinárodních distributorů, ale i lokálních, kteří distribuují i české filmy, které stále v kinech drží významný podíl tržeb. Na celém světě je novým mediem DCP (Digital Cinema Package), bezpečná forma certifikovaná Hollywoodem. Aktuálně se distribuuje do kin na externích harddiscích, výhledově k jejich distribuci do kin poslouží stále se zrychlující internetové připojení.

Představa, že je možné hrát filmy z DVD nebo BluRay disků je zcela nesmyslná. Jednak nesjou na těchto nosičích k dispozici patřičná distribuční práva (označovaná jako PUBLIC) v potřebných termínech, na některé tituly nejsou dokonce vůbec. Zároveň je třeba mít také mít na paměti fakt, že v dnešní době rozvinutého internetu není divák ochoten platit za lístek na film, který je 6 měsíců nebo déle po premiéře (to je průměrná doba, kdy se filmy dostanou na domácí nosiče typu DVD a BluRay a kdy je k nim možné získat PUBLIC práva). Je tedy NUTNÉ IHNED investovat do digitalizace, jinak si musíte připravit vysvětlení občanům, proč jejich oblíbené kino zavíráte. Přitom v drtivé většině měst je hlavním důvodem naivní čekání na spásu odněkud shora - možná i na vašem městě se problémem nikdo nezabýval a nezajistil si potřebné informace včas a nepřipravil zastupitele na nutnost takových výdajů s předstihem.

Naopak, kina vybavená digitální projekcí se mohou s distributorem dohodnout a hrát film dokonce v premiérovém dni, stejně jako jej hrají multiplexy a velká kina v okolí. Tím mají daleko větší šanci získat nové diváky a vrátit je zpět do sedadel svých sálů. Pokud upraví pro diváka i prostředí kina - sedačky, dovybavení o kvalitní zvuk, 3D systém - nemá žádný z diváků důvod chodit nebo jezdit utrácet peníze za filmovou zábavu do vzdáleného krajského nebo okresního města. Praxe naopak ukazuje opačný trend u menších digitalizovaných kin - v divácích místní digitální kino probudí patriotismus s následným utrácení svých peněz doma, ve svém městě, tam kde bydlí. Tato fakta podporují zkušenosti našich členů, kteří mají digitalizaci za sebou, někteří z nich i více jak 2 roky. První digitální kino podle standardu DCI bylo otevřeno 3.12.2008 v Dobřanech u Plzně (4.000 obyvatel, systémový integrátor XCData Praha).

Chcete-li kino zachovat a nabízet občanům vašeho města a okolí i nadále filmové zážitky a kulturu spojenou s promítáním filmů, musíte projít procesem digitalizace. Nezoufejte, UDK je tady proto, aby vám s tímto procesem pomohla a vybavila vás co největším množstvím infromací a zkušeností těch, kteří už to mají za sebou. Neváhejte nás kontaktovat, například ZDE.

 

Partneři

XtremeCinemas   AV   dcinema   altei  

   Logo MW JPG   Nowatron CZ  AM logo RED RGB

    BARCO  NEC      XpanD   Qube doremi christie_logo 

dcinex web  DepthQ web    Eyes3shut web  GDC webUSL logo text  volfoni web